Veni sancte Spiritus

Veni sancte Spiritus, ALLGÉN:

Allgén har väl närmast betraktats som en kultfigur i svenskt musikliv. Han hörde till den radikala “måndagsgruppen”, men blev även där en särling genom sitt absolut kompromisslösa förhållningssätt i sitt eget komponerande. Ofta tar sig hans verk extrema uttryck i t.ex. spellängd, men trots svåra utmaningar har intresset för hans verk ökat, framför allt bland yngre musiker.

Ett av hans mest ”spelvänliga” verk är orgelpartitan ”Veni sancte Spiritus”, där han bearbetar den gamla pingsthymnen, tillika processionssången, i fem variationer, där cantus firmus är ständigt närvarande. 1400-talshymnen har via Luthers tyska bearbetning kommit att bli den svenska psalmen nr 51, med texten Kom, Helge Ande, Herre Gud.

Här presenterar MK verket i en praktisk spelutgåva av Erik Lundkvist.